Koren en orkesten

In de Amstelkerk zijn verschillende koren, ad hoc koren en ad hoc orkesten regelmatig te horen.

Cappella Nova

Cappella Nova is de ‘huis-cantorij’ van de Amstelkerk onder leiding van Eric Jan Joosse. Het koor verleent aan ongeveer 14 diensten per jaar medewerking en repeteert iedere donderdagavond van 19.45 tot 21.15 uur in de kerk. Het brede repertoire bestaat onder meer uit liederen uit het Liedboek, Tussentijds, Zingend Geloven, het Dienstboek voor de kerken, liederen van Huub Oosterhuis en Antoine Oomen, liederen uit Taizé en speciaal voor het koor geschreven composities van Eric Jan Joosse, daarnaast tevens werk van componisten als Willem Vogel, T. Tallis, C. Tye en Bob Chilcott. Het koor heeft 25 leden.

Kerstnachtkoor 2022

Kerstnacht Koor zoekt zangers en zangeressen

Dit jaar kan het weer! Na de afgelopen jaren waarin corona ons het samen zingen onmogelijk maakte is er dit jaar weer een Kerstnacht Koor, het kerst-projectkoor in de Amstelkerk, Ouderkerk a.d. Amstel, o.l.v. Eric Jan Joosse.

Speciaal voor al die mensen die graag kerstliederen zingen en van een uitdaging houden richten we een koor op waarmee we in 5 repetities met veel plezier en groot enthousiasme prachtige Engelse Carols en andere kerstliederen gaan zingen. We zullen deze liederen zingen tijdens de kerstnacht dienst, 22.00 uur, in de Amstelkerk (de ‘kerk op het kampje’) in Ouderkerk a.d. Amstel.

Alle stemmen zijn welkom: Sopranen, Alten, Tenoren en Bassen.

De repetities worden gehouden op donderdag van 20.30 – 22.00 uur in de Amstelkerk (Kerkstraat 11), Ouderkerk a.d. Amstel.

De eerste repetitieavond is op donderdag 24 november, 20.30 uur.
(De overige repetities zijn op donderdag 1, 8, 15 en 22 december).
Iedereen is – met of zonder aanmelding vooraf – van harte welkom.
Meer informatie is te vinden op www.ericjanjoosse.nl
Voor inlichtingen bel: 020 496 4249 of mail: kerstnachtkoor@hetnet.nl.
of ga naar facebook: www.facebook.com/kerstnachtkoor/ .

Laat je stem eens horen. Zing mee in het Kerstnacht Koor!

KerstOrkest & PinkOrkest

De diensten van Kerstochtend en Pinksteren worden muzikaal verlevendigd door een ad-hoc orkest bestaande uit instrumenten van diverse pluimage. Afhankelijk van de samenstelling zijn daarin ondermeer fluit, gitaar, banjo, mandoline, contrabas, accordeon, saxofoon, klarinet, trompet en piano te vinden. De belangrijkste taak van deze orkesten is het spelen en begeleiden van liederen, daarnaast verzorgt het orkest soms intermezzi. Via het Kerkblad en deze website worden gemeenteleden en andere belangstellenden te zijner tijd opgeroepen om in het ad-hoc orkest mee te spelen. De orkesten staan onder leiding van cantor-organist Eric Jan Joosse.

Chorus Ad Hoc

Het projectkoor Chorus Ad Hoc verzorgt de muziek in de meeste cantatediensten in de Amstelkerk. Afhankelijk van het te zingen repertoire wordt door cantor-organist Eric Jan Joosse een gelegenheidskoor samengesteld. In een paar repetities – en met stevig studeren van de koorleden thuis – proberen we met plezierig hard werken tot een mooie verklanking van de te zingen stukken te komen. Op het repertoire staan onder meer werken van Byrd, Purcell, Händel, en cantates van Buxtehude, Bach en Telemann.

Chorus Ad Hoc is ook op YouTube te beluisteren:
J.M. Haydn – Angelis suis. Klik hier om te beluistern> http://www.youtube.com/watch?v=QB-J94d7rXA
Melchior Franck – Heb dich weg von mir. Klik hier om te beluisteren> http://www.youtube.com/watch?v=QB-J94d7rXA