Bijbelwerkplaats

Heeft de Bijbel mij nu eigenlijk nog wat te zeggen? Kan ik daar persoonlijk nog wat van leren wat mijn leven kan verrijken? Geeft de tekst antwoord op vragen die we nu hebben als we naar het journaal kijken of de mensen om ons heen zien?

Bijbelwerkplaats 2023–2024

De Bijbelwerkplaats gaat dit najaar weer van start. De Bijbelwerkplaats is bedoeld voor nieuwsgierige mensen die wat dieper willen graven in zowel de historische oorsprong als het theologische gedachtengoed van de Bijbel. Met de naam ‘werkplaats’ geven we de werkwijze en sfeer aan. Zoals in een workshop word je uitgenodigd om over de tekst mee te denken en mee te praten.

De werkplaats is een project van de Raad van Kerken in Ouderkerk aan de Amstel en dus een oecumenische aangelegenheid. Leden van alle kerkgemeenten in Ouderkerk en nadere omgeving zijn welkom. Niet-kerkelijken trouwens ook.

De Bijbelwerkplaats komt eens per maand bijeen, meestal de vierde dinsdag van de maand. Telkens krijgen deelnemers een dag of twee van tevoren een herinneringsmailtje van ondergetekende. Dit wordt vergezeld door een bijlage met een korte inleiding op het onderdeel dat we op de dag van de bijeenkomst gaan bespreken.

Dit seizoen richten we onze aandacht opnieuw op het evangelie van Johannes, specifiek op hoofdstuk 18–21. Die gaan over Jezus’ arrestatie, proces, kruisiging, opstanding, en verschijningen. Het primaire doel van onze gesprekken is om de visie van Johannes op die gebeurtenissen beter te begrijpen. We bespreken zo’n vijftien verzen per bijeenkomst. Op de eerste bijeenkomst bespreken we hoofdstuk 18:1–14.

Plaats: ‘Amstelstroom’, Kerkstraat 12, Ouderkerk aan de Amstel.
Tijd: 20:00 – 21:30 uur.

Aantal deelnemers: Tussen 8 (het minimum) en 15 (het maximum).

Wanneer: De eerste bijeenkomst vindt op dinsdag 26 september plaats. Een zaal is gereserveerd voor die dag en voor dinsdag 24 oktober, 28 november, 19 december, 23 januari, 27 februari, 26 maart, 23 april, 28 mei, en 25 juni.

Leider: Martin de Boer, oud-hoogleraar Nieuwe Testament aan de Vrije Universiteit Amsterdam. Hij houdt zich nu vooral bezig met een commentaar op, jawel, het evangelie van Johannes.

Aanmelding: Je kunt Martin voor half september laten weten of je mee wilt doen. Eerdere deelname is geen vereiste voor deelname in het nieuwe seizoen. Als je nog vragen hebt neem dan gerust contact met hem op.

Martin de Boer

bijbelwerkplaats@amstelkerk.net